Den här historien startar för 50 år sedan, året var 1960. Då köper
Bengt Ivan sin första lastbil, en Scania -75, av åkaren Olle Berglund.
På uppdrag av dåvarande vägverket skötte han sandning och plogning på
vintern och gruskörning på sommaren. Som medlem i Junsele
lastbilscentral ökar antalet uppdrag i och med kraftverksbyggena.
1966 köper han av Ernst Andersson sin första nya lastbil en Scania
-76 super, timmerkörning har nu också blivit en del av vardagen. Tre år
senare införskaffas den första boggibilen.
Mellan åren 1975-1988 expanderar företaget , Bengt Ivan har nu ca
10st anställda ,arbetena utförs till stora delar åt vägverket , SCA
,Graningeverken ,Vattenfall ,Sollefteå kommun, Fräsbolaget, HN, och
Skanska.
Vi har nu kommit fram till det mest händelserika året hittills i
företagets historia, 1989 lägger företaget ett anbud på ett schaktnings
arbete vid Slagnäs kraftverk åt Kraftbyggarna. Jobbet tas hem. Samma år
investerar företaget i ytterligare 4st enheter.
Företaget sysselsätter nu ca 18st anställda. Under åren 1993-1994
söker vi oss upp till entreprenören Rolf Björklund i Nyåker där vi i
omgångar får vara med om att bygga järnväg och bilväg, ett mycket
intressant projekt.
Nästa stora projekt börjar sommaren -94, vi kommer i kontakt med ett helt nytt sätt att förstärka vägslänter.
Nämnforsnipan i Näsåker skall förstärkas och detta görs med jordspikar i titan som borras ner i backen tillsammans med cement .
I samverkan med vägverket utvecklar vi den här metoden under några
år. Något vi var ensamna om var att kunna borra och samtidigt injektera
i minus grader.
Vi har även utfört jordspiksuppdrag åt Skanska i Avesta (Forsbruk), BESAB (Falun – Grycksbo ) och PÅLAB (Åre).
Året är nu 1998 och företaget Nova Wood har etablerat sig i Junsele
och tågsjöberg. Där sköter vi transporterna till bl, a Röros och
Lillerönninge Norge, en stor kund i Sverige blir SP fönster.
Under början av 2000 talet har vi fortsatt med injekterings uppdrag i Åre, Umeå, Avesta, Sundsvall och Falun.
Timmerkörning åt Timmer Körarna i Sollefteå tar nu också en stor del
av vår tid under vinter halv året samt plogning åt Sundfrakt.
Sommartid är gruskörning den stora stöttepelaren.
Från och med den första dec 2012 så har företaget startat en ny historia med nybildat AB och mina barn o barnbarn vid rodret.
MED VÄNLIGA HÄLSNINGAR
BENG IVAN STENMARK